לתיאום פגישה וסיור באולם התצוגה לחץ כאן EN תפריט

עיצוב ביום שאחרי מחר

מאי 17, 2020

וירוס הקורונה שינה את העולם. הוא שינה את השגרה שלנו, את העולם התעסוקתי, את חיי המשפחה ואת ההתנהלות שלנו. ההשפעות של הקורונה על עולם הנדל"ן עדיין לא ברורות ונוכל לראות אותן, אם יהיו כאלה רק בעוד מספר חודשים, שנים אולי. מה שללא ספק יושפע הוא תחום התכנון והעיצוב. השהייה הארוכה בבתים הדגישה צרכים קיימים והעלתה צרכים חדשים. גם בחירת החומרים יכולה אולי להיעשות בדרך שונה. ביקשנו מחמישה מעצבים ואדריכלים מובילים לשרטט לנו כיצד יראה התחום ביום שאחרי הקורונה. 

נראה שכבר בשלב התכנון וגיבוש הפרוגרמה נראה שינויים. השהייה הביתית הממושכת עשתה את שלה ותשפיע על תכנון חלל המגורים. האם נראה שינויים גם בתכנון חללים כמו משרד ביתי וחדר משחקים ואילו פתרונות יכולים להיות לצרכים החדשים?

"יתכן ומבואת הבית תחזור לחיינו יותר". אומר האדריכל ערן בינדרמן. "זה המקום שבו מורידים מסכות, כפפות ונעליים ומשאירים את הזוהמה מחוץ לבית. להערכתי נראה יותר חדרי עבודה ופינות עבודה החצי פתוחות יהפכו לפחות מבוקשות".

גם האדריכלית ורד בלטמן – כהן צופה שפינות העבודה החצי פתוחות יהיו פחות מבוקשות מחדרי עבודה של ממש. "המרחב הביתי מקבל כמשמעות חזקה יותר עכשיו. אנשים מבינים אולי היום יותר מתמיד שהמקום שנקרא בית הוא לא עוד אכסניית שינה, אלא שזהו מרחב מכיל שאמור לספק אותנו בכל המישורים, גם של פנאי וגם של עבודה ולמידה, לכן היכולת של הבית להיות גמיש ומשתנה לפי צורך השעה הוא חשוב. זאת אומרת שיהיה אפשרי לבודד חללים כשצריך או לפתוח אותם בהתאמה. אם כשרוצים להיות יחד ולהרגיש פתוח או כשצריכים שקט ופרטיות למפגשי זום למיניהם, במיוחד כשמדובר בדירות עירוניות שבהן המרחב הציבורי מצטמצם לחדר המדרגות או המעלית".

"התפקיד שלנו כמתכננים ומעצבים הוא להבין שיש לנו אחריות גבוהה לייצר מענה למצב החדש בעולם. לא נוכל להתעלם מהצורך לייצר חלל עבודה אינטימי ופרטי יחסית במרחב הביתי שלנו. זה יוכל להיות חלל משתנה, בחללי דירות ובתים קטנים יותר. כלומר, אותו חלל יוכל לשמש כחדר עבודה אבל גם כחדר משפחה למשל, בשעות אחרות של היום. זה יכול להתבטא במחיצות ניידות, מחיצות על מסילות, פרגודים וכו' שניתן לשנות בעזרתן את הגדרות החלל והתנועה בו". מוסיפה שרון אלה – מעצבת פנים מתמחה בחומרים, יזמית ומרצה.

 

כיצד המצב ישפיע על אופן בחירת החומרים לבית? האם תיתכן בניית קונספט עיצובי "בשלט רחוק" ובחירת חומרים ללא נוכחות וללא יכולת "לגעת בחומר"?

"למרות שנראה שחיינו השתנו אני לא מאמין שהשינויים הללו יישארו איתנו לאורך זמן". מסביר האדריכל אילן גרגיר מ'לב-גרגיר אדריכלים'. "אמנם אוכל, אביזרים לבית ואפילו בגדים אנחנו מזמינים אונליין ואני חושב שאנחנו מתייחסים אליהם כאל סיפוקים מידיים, שההחלטות לגביהם לא משליכות על מעבר לעתיד המיידי, זאת בניגוד מוחלט להחלטות שאנחנו לוקחים לגבי סביבת המחיה או העבודה שלנו. באופן אישי אני מאוד אוהב לגעת בחומרים, ומעבר לנראות שלהם, תחושת המגע בהם מאוד משפיעה על הדרך בה אנחנו תופסים את החומר, ולכן, גם אם אולי לטווח קצר יידחו כמה בחירות של חומרים אני מעריך שמהר מאוד נחזור כולנו לאולמות התצוגה (גם אם עם מסיכות וג'ריקן אלכוג'ל). המגע הפיזי בחומר, עבורי, כמוהו כמגע בין בני-אדם. אי אפשר בלעדיו".

לעומתו, האדריכלית ורד בלטמן- כהן חושבת כי כמו מוצרים אחרים, גם בחירת חומרים לבית תעשה עם הזמן יותר ויותר מרחוק. "ככל שהאמצעים לכך ישתכללו, אני חושבת שבחירת חומרים ללא מגע החומר הוא אפשרי והרגלי הקנייה שלנו גם בתחום הזה ישתנו".

המעצבת לימור חקמט שחורי:  "השימוש בסוגי המדיה השונים התחדד אצלנו. הכל יכול להתקיים ולהתנהל מהבית מבלי הצורך לצאת ולבזבז זמן על נסיעות, מציאת חניה וכו' רק בשביל לבחור בד, טפט, כיסא או גוון של עץ לנגרות. האמצעים העומדים לרשותנו כיום והרזולוציה הגבוהה שבה מוצגים החומרים באתרים השונים של החברות המתמחות בכל תחום, בהחלט מהוות פלטפורמה ראויה ונגישה וניתן לעצב ולבצע הכל דרך המדיה. כמובן שלקוח המלווה במעצב הממליץ על חומרים או ספקים מסוימים מתוך ניסיונו בתחום, מעניק ערך מוסף לשיטה זו".

"בעייני מדובר בעיקר בנושא של פרקטיות". אומר האדריכל ערן בינדרמן. "אנשים שבילו המון זמן בבית ירצו לתחזק אותו ללא עזרה חיצונית ובמינימום מאמץ".

שרון אלה – מעצבת פנים מתמחה בחומרים,יזמית ומרצה: "אני מניחה שנשאף לעצב ולייצר יחידות ניידות קלות יחסית במשקלן. יחידות שהשינוי בחלוקה הפונקציונלית של מדפים למשל, יוכל להשתנות בקלות. לדוגמא, סביר להניח שנעדיף לתכנן יחידות משתנות מאלומיניום ולא מברזל, מפני שאלומיניום הוא קל וזול יותר. לדעתי לפחות בטווח של העתיד הקרוב לא יהיו שינויים משמעותיים בבחירת סוגי החומרים העיקריים לריצוף, חיפויים, מטבח וכו' והשינוי העיקרי יבוא לידי ביטוי בתפיסת תכנון החלל ויצירת פתרונות פונקציונליים חדשים".

 

האם ישנן המלצות מיוחדות שתתנו ללקוחותיכם לאור המציאות החדשה, אם בכלל?

"אני בהחלט אמליץ לכל הלקוחות שלי להעניק חשיבות רבה ליצור פינות לכל אחד מדיירי הבית, בתוך המרחב החדש והמרגש שאני מתכננת". מצהירה המעצבת לימור חקמט שחורי.

"תשקיעו בתכנון בבניה ושיפוץ, המאפשר מרחב רחב ופשוט יותר לשינויים עתידיים בחלל. תשקיעו בערכים של בניה ירוקה. תשאפו להיות חלק מאנושות גלובלית שלוקחת אחריות על מצב האקלים והפגיעה במקורות הטבע והזיהום שבני האדם מייצרים". ממליצה מעצבת הפנים שרון אלה.

"השנה יותר מתמיד, הבנו את המשמעות והזכות הגדולה שבעיסוק המורכב שלנו, לתכנן בתים לאנשים, למשפחות.
תכנון שהוא עבודת גובלן מורכבת ששזורים בה חלומות, רצונות ויכולות, עבודה שמתבססת על הקשבה, קירבה, הכרות ואינטימיות. ואשר בסופה, חללים חומרים סגנונות וגוונים נארגים לריקמה אנושית ומתערבבים עם מנהגים, מסורות, צלילים, טעמים וריחות. ריחות של בית.
קיבלנו מלקוחות עבר ברכות מרגשות במיוחד בהם הם מתארים עד כמה הבית/ הדירה שתכננו עבורם משמעותיים בימים האלו. מנחמים. מהווים מרחב מוגן ובטוח, אי של שפיות בתוך חוסר הוודאות והטרלול", אומר אדריכל אילן גרגיר.