לתיאום פגישה וסיור באולם התצוגה לחץ כאן EN תפריט

לחזות את העתיד – ראיון עם טלי אדרי

נובמבר 6, 2017

את פגישתנו החודשית טלי מבקשת שנקיים בבית קפה, הרחק מהמשרדים של אבני טל ונוניס' גלרי – "אחרת אני לא אוכל להתפנות לזה כמו שצריך". אין לי ספק שטלי יודעת מדוע היא מתעקשת על בקשה זו: כמי שמקפידה להיפגש עם כל אדריכל, מעצב פנים או לקוח באופן אישי וששום דבר לא עובר מתחת לרדאר שלה – מטבע הדברים הלו"ז שלה עמוס ביותר. למרות זאת, אני לגמרי לא מוטרדת: הניסיון לימד אותי שברגע שטלי מתחילה לדבר על אבנים – היא נשאבת כל כולה אל תוך השיחה, עם ברק בעיניים ואנרגיה לא נגמרת.

בואי נחזור אחורה בזמן: איך התחיל הרומן שלך עם עולם החיפויים?

"לפני יותר מעשור עבדתי בחברת 'רויכמן שיש ואבן' ולאחר מכן בחברת 'מרבלי'. העבודה בחברות האלה לימדה אותי שזה התחום שאני חייבת לעסוק בו. יש באבן משהו ראשוני, חזק וקסום שמסקרן אותי. אני אוהבת את הטבעיות ואת העוצמה שהיא מקרינה. ההשפעה של האבן על עולם העיצוב היא עצומה, אגב, לא רק בעיצוב פנים ובאדריכלות אלא גם באפנה ובטקסטיל".

אדריכל גדי פרידמן. צילום אסף פינצ'וק

ובכל זאת, לייבא אבן זה לא כל כך פשוט?

"אני דווקא אוהבת את הצד הלוגיסטי של תהליך מציאת האבן המתאימה והבאתה עד לבית הלקוח. כשהלקוח בא לבחור חיפוי הוא רואה את הפלטה, הסיפור שמאחוריה מעניין פחות אותו, אבל מבחינתי מציאת האבן והבאתה לארץ זה הסיפור כולו. כשאני מגיעה למחצבה נסתרת באיטליה ורואה את המבעים של האבן, את הצבעים המופלאים – גוונים של סגול, ורוד וירוק שאי אפשר לחקות בשום דרך, אני אומרת לעצמי שעם כל היופי הזה אין מצב שאין אלוהים! אף נוסחה לא יכולה להסביר את הקסם שנוצר ללא מגע יד אדם".

יש שיאמרו שזה תחום גברי מאוד. איך את מרגישה לגבי זה?

"כשהתחלתי את העסק אהבתי את הרעיון שזו תעשייה של גברים. הרגשתי שניתנת לי הזדמנות לעשות משהו שונה, להכניס מושגים חדשים פנימה. בעבר תחום אספקת האבן נחשב לגברי ולפעמים גם ברברי ומלוכלך, למי שעסק בו היה מושג בחציבת אבן אפס מושג בעיצוב ובסטייל. אני הבנתי שהשילוב בין האבן לבין העיצוב הוא הנוסחה המנצחת שיכולה לקחת את האדריכלים קדימה וליצור בתים שהם יצירות מופת.

יש בי צורך עצום לחדש, ולמזלי יש לי אינטואיציה טובה. לפני שנה וחצי רציתי לעשות פרקט צר ברוחב של 7, 8 ואפילו אנשי המקצוע קראו לי משוגעת, אבל אני התעקשתי וקולקציית הפרקט יצאה מדהים. מאז, פרקט עבה הוא הדבר הכי חם. דוגמה נוספת – לפני כחמש שנים כשבניתי את הבית שלי אמרתי שאני רוצה להכניס את ריצוף החוץ לתוך הבית. זה היה משהו שלא נעשה עד אז והרצף התקשר אליי המון פעמים כדי לוודא שלא טעיתי. היום זאת מגמה חדשה. המסקנה היא שצריך להעיז, לחשוב מחוץ לקופסה".

אדריכלית ליעד קירמה. צילום עמית גושר

אז היית אומרת שהצלחה מבוססת על אינטואיציה טובה והליכה עמה?

"אני מאמינה שאין תחליף לאינטואיציה טובה, אבל זה לא מספיק. תכונות שתמיד עזרו לי הן הראיה המרחבית והדמיון העשיר שלי. ברגע שאני רואה אבן מסוימת אני יכולה לדמיין איך החלל יראה איתה ויודעת מה עוד אפשר לעשות כדי שהאבן תשתלב בחלל הכי טוב שאפשר. כשהייתי ילדה קראו לי אסטרונאוטית בגלל הדמיון הזה, היום אני הרבה פחות אסטרונאוטית, אבל אני עדיין משתמשת בו המון כדי להביא זוויות וסגנונות עיצוב שעדיין לא נראו, אולי אפילו לחזות קצת את העתיד".

סטודיו אלי וענת. צילום גלעד רדט

היום אבני טל היא הרבה יותר מגלריה לחיפויי אבן אלא ממש בית של חומרים. את יכולה לספר קצת איך זה קרה?

"נכון, לפני ארבע שנים עיצבתי לנוני מלכא את הבית ומהר מאוד נוני ואני הפכנו לחברות טובות. נוני סיפרה לי שיש עסק פסיפס למכירה ושאלה אם אני רוצה לקנות אותו. עניתי לה "תודה, בכיף, אבל רק בתנאי שאת נכנסת איתי כשותפה". לשמחתי, אחרי 37 שנים בעמדות ניהול בבנק נוני הסכימה לעשות שינוי, והשילוב בינינו התברר כנהדר. כך יצא שהיום החברה עוסקת מלבד באבנים גם בפסיפסים, בקרמיקות, טרקוטות, פרקטים, בטון, אריחי טרצו ועוד. וכמובן, רק באלה המעניינים, האיכותיים והמיוחדים באמת. למשל, בתחום הפסיפס, אנחנו מייבאים באופן בלעדי את Sicis – מותג איטלקי מוביל שעושה מפסיפס אומנות של ממש.

הם היחידים בעולם שמשלבים בין זכוכית ואבן. בתחום הבטון, פיתחנו נוסחה מיוחדת לבטון ממוחזר ויש לנו ליין מוצרים בלעדי שנקרא Organic Concrete. זה חומר יוצא דופן ואנחנו עושים ממנו חיפויים בטקסטורות מדהימות. צריך לראות ולגעת כדי להבין, מילים לא יספיקו כאן. עם השנים הפכנו לבית של חומרים, במלוא מובן המילה. מקום שנותן מענה כולל לכל צורך, וגם מרגיש כמו בית".

אדריכלית צביה קזיוף. צילום אלעד גונן

איך נעשית העבודה מול האדריכלים?

"בשלב הראשון, אני ממליצה לאדריכלים להגיע לבד לפגישה איתי, כדי שנוכל להסתכל יחד על התכניות של הבית ועל ההדמיות. האדריכל מספר לי לאן הוא רוצה לקחת את הבית, אנחנו מדברים על התקציבים ואז מתחילים לחשוב על שילובים של חומרים. אני אוהבת לעבוד עם אדריכלים שמעיזים, שרוצים לנסות עיבודים ושילובים שונים – ככה נוצרים הבתים המיוחדים ביותר. כמו שהדבר הכי חשוב בחנות בוטיק הוא שהמוכרת תדע להתאים את פרטי הלבוש ללקוחה, כך אנחנו באבני טל ונוניס' גלרי יודעים להתאים את החיפויים לאופי של הבית ולתקציב של הלקוח. התכנון עם האדריכל הוא אחד מהאלמנטים שהכי מדברים אליי בעסק. אני אוהבת להיות שותפה ליצירה שלהם".

איך את מוצאת את האבנים והחיפויים החדשים?

"אני נוסעת לחו"ל בערך שש או שבע פעמים בשנה, אני מבקרת סדרתית בתערוכות באיטליה, אבל פעמים רבות הדברים הכי יפים שמצאתי נולדו דווקא מתוך נסיעות לא מתוכננות ומתוך מפגשים עם הספקים הקטנים יותר שהגיעו אליי בדרך לא דרך. אני מאמינה שברגע שאדם פתוח ולא מפחד ליזום אז הדברים הטובים פשוט מתגלגלים עד לפתחו".