לתיאום פגישה וסיור באולם התצוגה לחץ כאן EN תפריט

שנינו ביחד וכול אחד לחוד. ראיון עם האדריכלית לילך לב

ינואר 14, 2018

צילום: עודד סמדר

נניח שאת לומדת אדריכלות בטכניון ונניח שדווקא שם את פוגשת לא רק את אהבת חייך, אלא גם את השותף המקצועי שלך, ומהר מאוד שניכם מבינים שמכיוון שאתם משלימים אחד את השני – גם מבחינה מקצועית – אין לכם ברירה אלא להקים משרד משותף..
זה בדיוק מה שקרה ללילך ולאילן לב גרגיר, שהחליטו, למרות הידיעה שזה לא כל-כך בריא לזוגיות, לפתוח ביחד משרד אדריכלות שעם השנים הפך למצליח מאוד.

שומרים על גבולות הגזרה

משרד "לב גרגיר" שברמת אביב, הוא משרד אדריכלים שעוסק במגוון רחב של פרויקטים בכול תחומי התכנון האדריכלי, במגזר הפרטי, המסחרי והציבורי. תכנון מגורים – בתים פרטיים ודירות, ועיצוב חללים מסחריים: משרדים, חנויות, גני ילדים, בתי מלון, מרפאות, בתי קפה ועוד.

המשרד עצמו, על אף העיצוב המוקפד, מעניק לאורחיו חוויה מזמינה של נוחות. חלל העבודה הפתוח שנמצא מול חדר הישיבות עמוס הספרים, משדר את התחושה שכולם – הלקוחות והמעצבים – שותפים למשימה. אך באותה מידה, למרות החללים הפתוחים, האינטימיות נשמרת – וזה אולי תמצית הסוד של בני הזוג – לדעת מתי לשלב ומתי להפריד.

"אין ספק שמאוד קשה לעבוד בזוג, במיוחד בעבודה כל כך טוטלית, תובענית ורווית יצירה, יצרים ולחצים. עם השנים למדנו לעשות את ההפרדות הנכונות ולהקפיד על מינון ואיזון בין העבודה וחיי המשפחה. למרות ששנינו מעורבים בכול פרויקט, עדיין לכול אחד יש את תחום האחריות שלו. חלוקת התפקידים בינינו סטריאוטיפית בצורה מביכה, את התכנון הראשוני אנחנו מבצעים בסיעור מוחות משותף. בהמשך אילן אחראי על התחומים "של הבנים"- רישוי, תכניות עבודה, פרטי בניין, תשתיות (מיזוג, חשמל חכם ואודיו-וידאו) ופיקוח באתרים. אני אחראית על התחומים "הנשיים". יצירת הפרוגרמה האינטימית מול הלקוח, הקשר הרציף עם הלקוחות וכל מה שיש בו עיצוב, כגון: עיצוב חזיתות, עיצוב פנים, תאורה, בחירת חמרים גוונים, ריהוט וכיוצא בזה".

סיעור מוחות בתחילת כל פרויקט

מלבד לילך ואילן יש במשרד עוד 4 אדריכלים ומעצבת פנים, את חלקם לילך לימדה בעבר ו"קטפה" מיד עם סיום לימודיהם.

המשרד הוא משרד משפחתי לכל דבר ועניין, בניגוד להרבה משרדי אדריכלים אחרים, אצל "לב –גרגיר" אין תחלופה תכופה של עובדים והקשר רב השנים עם הצוות מתבטא בחלק המיוחד שהם לוקחים בפרויקט ובמידת השפעתם על תהליך היצירה. בכול תחילת פרויקט, לאחר הקשר הראשוני שנוצר מול הלקוח, כל הצוות מתכנס בחדר הישיבות לסיעור מוחות בנוגע לפרויקט. מתוך סיעור המוחות הזה נולד הרעיון המרכזי של הפרויקט, שממנו ייגזרו ההחלטות התכנוניות והעיצוביות.

למרות שמבחינה עיצובית הפרויקטים שמתכנן המשרד שונים מאוד זה מזה, העיקרון שמלווה כחוט השני את התכנון האדריכלי של הפרויקטים, מתבסס על האדריכלות המודרנית: תכנית פשוטה וחכמה, חשיבה על פונקציונאלית שמתאימה לצרכים של הלקוח (form follows function), וכמובן עיצוב נקי וחף מקישוטים. השינוי בין המבנים נגזר בראש ובראשונה מהקשבה אמיתית ומניתוח הצרכים של הלקוח, כמו גם מההתייחסות לרצונותיו – כך שבסופו של דבר כל מבנה נפרד מרעהו בחומרי הגלם, בצורה ובעיקר בעיצוב הפנים. "אדריכלות נולדת מה"סמול טוק" עם הלקוח, רק כך אפשר ללמוד על טעמו האישי, על חלומותיו, על העדפותיו – מתוך השיחה הזו נולד הרעיון המוביל ומשם נוצרת הפרוגראמה האישית".


חיבור מלא עם הלקוח

העבודה הצמודה עם הלקוחות, הולידה פעמים רבות חברויות אמיצות שנמשכות לאורך שנים רבות. עד היום לילך נושאת עמה את זיכרון הבית שאילן והיא תכננו בתחילת דרכם המקצועית – עבור אותה לקוחה אמיצה שהחליטה להמר עליהם, למרות שהיו אז רק בתחילת דרכם. כתוצאה מה"הימור" נולד, בית נקי עם נגיעות של צבע, ששומר על פשטות וניקיון צורני, לצד חמימות משפחתית. הבית עומד בכבוד במבחן הזמן והאופנות המתחלפות.

מנקודת המבט של ילד
למשרד לב גרגיר פרויקטים מסחריים רבים כגון: תכנון מלון בוטיק, מיתוג ועיצוב מחדש של רשת מסעדות של מזון מהיר וכו'. וגם פרויקטים פרטיים מאתגרים וביניהם תכנון גן ילדים ברמת השרון שהעיקרון המנחה שלו הוא עיצוב על פי גישת החינוך האדלריאנית. הפרויקט תוכנן בשיתוף המעצבת שרית שני-חי.

"האתגר בפרויקט הזה היה לעצב את המבנה מנקודת מבט של ילד שגובהו 90 ס"מ. רצינו ליצור חללים ששומרים על עיקרון הרצף ומאפשרים לילד לבחור פעילויות, שהחללים יהיו עשירים בחומרים ובאפשרויות אך לא עמוסים בגירויים ובצבע, חללים שיישרו שלווה ורוגע מבפנים ומבחוץ, והכל תוך הקפדה על בטיחות. לצד כל זה- הקפדנו על בחירת חומרי גמר עמידים לוונדליזם של המשתמשים הצעירים והאנרגטיים".

עדיין שומרים על הניצוץ בעיניים

"אילן ואני מתעקשים להיות רב תחומיים, משום שיש שחיקה במקצוע ואנחנו לא רוצים לאבד את הניצוץ בעיניים, ולכן אנחנו כל הזמן מגוונים בבחירת הפרויקטים ואף מנסים לחדש בכול פרויקט – אם בעיצוב ואם בשימוש בטכנולוגיה חדשה או ברעיון תכנוני שלא נוסה בעבר".
אתם מוזמנים לבקר באתר של משרד "לב גרגיר" ולהתרשם מהפרויקטים במו עיניכם.